Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ik heb plasklachten

Er zijn verschillende soorten plasklachten die mensen kunnen ervaren. Deze plasklachten kunnen variëren in ernst en oorzaak. Ze kunnen aanzienlijke ongemakken veroorzaken en de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden.

Overzicht

Urineverlies

Urine verlies of wel urine incontinentie is ongewenst verlies van urine op het verkeerde moment en/of op de verkeerde plaats. Dit kan variëren van een kleine hoeveelheid urine tot het volledig verlies van de blaascontrole. Urine-incontinentie kan het dagelijks leven aanzienlijk beïnvloeden en leiden tot sociale, emotionele en fysieke problemen. Het kan voorkomen bij mannen én vrouwen van alle leeftijden.

Er zijn verschillende vormen van urine-incontinentie

• Stressincontinentie (SUI): Bij stressincontinentie verlies je urine tijdens activiteiten die druk uitoefenen op de buik en de bekkenbodem, zoals hoesten, niezen, lachen, tillen of sporten. Het heeft dus niets met stress te maken.
  • Urge-incontinentie (UUI): Urge-incontinentie wordt gekenmerkt door plotselinge en sterke aandrang om te plassen, gevolgd door urineverlies voordat je het toilet kan bereiken.
  • Gemengde incontinentie: Bij gemengde incontinentie is er sprake van symptomen van meerdere vormen van incontinentie.

Urine incontinentie kan verschillende oorzaken hebben, waaronder:

• Een verminderde functie van de bekkenbodem
  • Hormonale veranderingen
  • Neurologische aandoeningen
  • Urineweginfecties
  • Bijwerkingen door medicatie

Heel vaak moeten plassen

Wanneer er sprake is van veel vaker plassen dan normaal noemen we dit ook wel frequency. Dit betekent dat je vaak de drang voelt om te plassen en ook daadwerkelijk plast. Hierbij is meestal de hoeveelheid urine per keer klein. Dit geldt niet alleen voor overdag en kan dus ook jouw nachtrust beïnvloeden.

Frequency bij plassen kan een symptoom zijn van verschillende oorzaken, waaronder:

• Urineweginfectie
  • Overactieve blaas
  • Blaasirritatie
  • Medicatie
  • Verhoogde vochtinname
  • Zwangerschap
  • Ouderdom
  • Prostaatproblemen

Overactieve blaas

Een overactieve blaas, ook wel bekend als “overactieve blaassyndroom” (OAB), is een aandoening waarbij de blaas onvrijwillig samentrekt, wat leidt tot sterke en plotselinge aandrang om te plassen. Mensen met OAB kunnen moeite hebben om hun urine op te houden, zelfs als de blaas niet vol is. Dit kan resulteren in urineverlies.

Symptomen van een overactieve blaas zijn onder andere:

• Sterke aandrang om te plassen, soms in combinatie met pijn of druk in de onderbuik
  • Vaak plassen, vaak meer dan acht keer per dag en soms zelfs ’s nachts
  • Urine verlies

De oorzaak van een overactieve blaas is niet altijd duidelijk, maar er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen, zoals:

• Veranderingen in de blaasspieren
  • Zenuwproblemen
  • Infecties of andere medische aandoeningen
  • Soms kan OAB optreden als gevolg van een onderliggende gezondheidsprobleem, zoals een urineweginfectie, diabetes of neurologische aandoeningen

LUTS

LUTS staat voor ‘Lower Urinary Tract Symptoms’ en verwijst naar een reeks symptomen die betrekking hebben op problemen met de urinewegen. De meest voorkomende LUTS-klachten zijn:

• Vaak plassen
  • Sterke aandrang
  • Nachtelijk plassen
  • Moeite met beginnen van plassen
  • Zwakke urinestraal
  • Onderbroken urinestraal
  • Nadruppelen
  • Gevoel van onvolledige lediging
  • Pijn of branderigheid bij het plassen

LUTS-symptomen kunnen worden veroorzaakt door verschillende aandoeningen, waaronder:

• Urineweginfecties
  • Overactieve blaas
  • Goedaardige prostaatvergroting (B.P.H.)
  • Blaasstenen
  • Prostaatproblemen
  • Blaaspijnsyndroom
  • Blaasontstekingen
  • En andere aandoeningen

Bekkenproblemen bij kinderen

Bekkenfysiotherapie kan in bepaalde gevallen ook nuttig zijn voor kinderen. Kinderen kunnen verschillende bekkenproblemen ervaren, en een bekkenfysiotherapeut kan helpen bij de evaluatie en behandeling van deze aandoeningen. Hier zijn enkele situaties waarbij bekkenfysiotherapie bij kinderen van toepassing kan zijn:

• Bedplassen
  • Urine-incontinentie
  • Obstipatie en darmproblemen
  • Pijn in het bekkengebied
  • Afwijkende plashouding
  • Postoperatieve zorg

Het doel van bekkenfysiotherapie bij kinderen is om hun bekkenbodemspieren en urinaire- en darmfunctie te optimaliseren, evenals eventuele pijn of ongemak in het bekkengebied te verminderen. De behandeling kan variëren afhankelijk van de specifieke behoeften van het kind en de onderliggende problemen, maar omvat vaak oefeningen en ademhalingstechnieken.

In dit geval is het goed om contact op te nemen met een geregistreerd kinderbekkenfysiotherapeut. Kinderbekkenfysiotherapie is een aanvullende opleiding voor bekkenfysiotherapeuten en kinderfysiotherapeuten. De opleiding tot kinderbekkenfysiotherapeut heb ik (nog) niet gevolgd.